zaterdag 1 mei 2010

Dag - 2 : To fly or not to fly - Deel 3

We zijn nu woensdag ochtend....

Nog steeds status quo... of toch bijna...

Sommige maatschappijen zien het wachten niet meer zitten en hebben met een testvliegtuig een toertje in het luchtruimg gemaakt... Zij zien er geen graten in om op lagere afstand en op zicht (want in het as zit metaal dat de vliegtuig electronica een deel ontregelt).
Via videoconference is er top overleg geweest tussen de lidstaten en er komt een "Belgisch compromis". Maatschappijen mogen met LEGE vliegtuigen vanaf 8u in de ochtend vliegen. Als dat allemaal goed verloopt, gaan ze voorzichtig in de namiddag terug opstarten.

Lijkt toch tamelijk positief. Maar dit geldt vooral voor lijnvluchten. Zij zijn immers verplicht om zo snel mogelijk het normaal lijnschema terug op te pikken. Misschien komt het toch nog net goed. SN Brussel Airlines gaat zelfs beroep doen op gecharterde legervliegtuigen om landgenoten op te pikken. De chartermaatschappijen daarentegen laten weten dat ze tot zaterdag/maandag geen nieuwe vluchten van uit Brussel doen en alles gaan doen om de gestrande reizigers op te pikken. De collega die in Tenerife zat zou tegen woensdagavond in Belgie zijn; de collega die naar Tunesie ging, krijgt te horen "Geen vlucht - alles wordt terugbetaald".

Laten we dus maar hopen dat alles goed loopt en dat er geen as wordt gevonden in de motoren van de lege vliegtuigen.

Wordt dus nogmaals vervolgd....


Zaza

Geen opmerkingen: