woensdag 5 april 2017

Dag 4 : Cozumel

Amai wat was dat vandaag, ik ben er nog niet goed van... Maar ik kan er niet over blaffen als ik het jullie niet eerst uitleg … dus laten we maar van het begin beginnen.

Deze ochtend begon Sandra haar iDing plots muziek te maken. Is het nu al tijd om op te staan? Ik ben nog te moe. Ik wil nog niet uit bed.

Sandra vond het toch ook een beetje raar hoor, want ze keek even buiten en het was nog zwart buiten. Dit kan niet juist zijn. Snel even naar de telefoon van de boot gekeken en daar stond een ander uurtje op: we moesten een uur langer slapen. Was dit de wraak van Ilse om de aprilvis te doen met haar? We zijn niet meer in bed gekropen want we waren toch al wakker of iets dat er moest voor doorgaan en hebben maar wat in de boekjes gelezen.

Een uurtje later maakten we ons klaar. OM 7u15 pil werd er op de deur geklopt. Sandra liet meneer pinguïn binnen en die begon de tafel voor ons te dekken. Ik begreep er gewoon niets van… Wat komt die nu hier doen? We moeten vertrekken om beentjes te gaan eten en nu begint die hier de tafel te dekken. Pffff... Krijg ik weer geen eten? Als dat hier zo blijft doorgaan, ga ik ondervoed terug naar huis gaan en dan moet ik weer naar de hondendokter. Maar toen hij een bord met eitjes en een bord met spekjes op tafel zet, waren al mijn zorgen voorbij. Sandra had voor mij een bord spekje besteld gisterenavond. Ik heb toch een lief baasje hoor. Ze had haar wel wat misteld met de toast want voor 3 eitjes had ze maar 2 toastjes.

Nadien gingen we nog snel onze ijzerwinkel kuisen, het allerlaatste boompje op schip bevoorraden en dan waren we op weg. Bijna iedereen van de grote groep ging mee op uitstap en toen iedereen er was gingen we van boord. Ik herkende het haventje direct en wist direct dat Sandra niet gelukkig ging worden. Er is immers een HRC op het eiland maar deze ligt op zo’n 5 km van de haven. Ik zal maar niets zeggen en hopen dat ze het niet opmerkt. Na wat op en neer te lopen vonden we onze gids en die nam ons mee naar de startplaats van het avontuur : de jeepsafari.

Nu ik weet wat jeep is en ik ben al op safari geweest, dus ik begreep het weer niet helemaal L Gaan we hier wilde lolifanten tegen komen? Of gaan we opzoek naar de broers en zussen van Langnekje? Wow, dat zou wel heel tof zijn voor haar.

De auto’s werden verdeeld, Sandra werd gebombardeerd als Chauffeur (ah ja, niet iedereen had zijn rijbewijs bij, niet iedereen had zin om te rijden) Plots diende Sandra in 3 auto’s te gaan zitten want die mensen hoopten dat ze met hen ging rijden. Ik denk dat die mensen toch een beetje verkeerd zijn : waar halen ze het in hun hoofd om Sandra het draaiwieltje toe te vertrouwen. Ik – Sloefie, de reizende gids, alias bagagesnuffelaar, alias zonneklopper - zeg het jullie nu al “Hier komen problemen van”. Maar zoals ze al afgesproken hadden, ging Sandra met mijn vriendinnetje rijden zodat ik tijd met haar kon doorbrengen...

We vertrokken : de motor werden gestart, iedereen zetten hem in 1ste of in D en weg waren we. Of dat was toch de bedoeling. 2 van 6 jeeps bleven roerloos staan... Yup ook die van Sandra. De gids kwam langs en vertelde Sandra een truc : Eerst moet je in N zetten, dan in de 1 en dan in de D en dan zal het lukken. Rare truc, maar het voertuig kwam in beweging. Ik durfde niets te zeggen, maar iedereen begon wat opmerkingen te maken.

“we rijden precies met vierkante wielen…”

“Amai die auto slingert…”

En neen Sandra was perfect aan het rijden hoor. Het was enkel zo dat ons jeepje het wat moeilijk had en ook geen zin had om echt te werken. Maar werken moest hij, anders bijt ik hem in zijn achterband.

Toen we de beste zitpositie hadden gevonden, dienden we plots door een smalle poort te rijden en daar dienden we te parkeren. Hein, is het al voorbij? We waren op de eerste stopplaats : we konden snorkelen. Drama, Sandra had wel aan haarzelf gedacht want ze had een badpak aan. Maar aan jullie lieve lezer had ze niet gedacht. Haar watercamera lag nog in de linker schuif van de rechter kast in kajuit 9019. En dat ze dan ook nog mijn kleertjes vergeet ;( Hoe kon ze dat toch weer vergeten. Maar we zullen het haar maar snel vergeven he.

Na zo’n 20 minuutjes drijven op zee en visjes bekeken te hebben, was het 10 min droogtijd voor we vertrokken richting de jeeps. Daar kregen we nog iets te drinken : water, cola, sprite of mexicaans water. Ik heb zwijgplicht dus ga niets zeggen wat we allemaal dronken HIK.

Alle jeeps werden gestart, Sandra deed het auto-ritueel en weg waren we. We reden door een mooie streek, langs bijna perfect wegen en zagen mooie palmbomen. Na zo’n 45 minuten gingen we van de grote baan af en reden we tot een ‘huisje’ aan de kust. Hier kregen we onze lunch … om 11u. Rudi had al dagen gezegd dat hij geen mexicaan lustte en dat ze hem dat niet moesten voorschotelen… Nu kan ik verkeerd zijn maar ik geloof dat zijn bord wel als eerste leeg was. We genoten na het eten nog een kwartiertje van het strand en blauwe zee en gingen terug verder.

We rolden verder voor een uurtje en stopten dan in een klein dorpje. We werden uitgenodigd in een Tequila museum en kregen buiten een uitleg over de rode, witte en gouden Tequila en ook een korte wandeling in het museum. Die meneer die ons alles heel goed vertelde gaf ons dan allemaal een klein glaasje en we kregen wel 5 soorten dingen op basis van Tequila. Ik vond het niet zo lekker want het brandde een beetje in mijn keel maar baasje zei dat het wel te pruimen was. De anderen vertelden dat het lekker was en dat die of die oh zo super was. Maar toen we dan een fles(je) konden kopen, was het precies toch niet zo lekker geweest. De verteller had een uurtje van zijn tijd opgegeven en zijn winst was wel geteld 0 flessen verkocht. Die gaat niet zo blij zijn geweest maar zijn maten moesten maar niet zo pushy zijn.

Nadien gingen we nog naar een unicum : een Maya ruïne met net daar naast een katholiek kerkje. De legende gaat dat de Spanjaarden de Maya tempel afbraken om het kerkje te kunnen bouwen en dat ze de lokale bevolking wijsmaakten dat hun god mee verhuisde naar de kerk. Waarom konden die Spanjaarden dan hun god niet gewoon vragen om direct naar de tempel te gaan want dat was toch sneller en goedkoper geweest? Ik met mijn hondenverstand kan er niet bij. Zou het iets menselijks zijn?

Nadien reden we nog een periode net naast het water (ik durf niet zeggen dat het oceaan is want als het dan zee is dan gaat die oceaan een dikke nek krijgen) Ik zag zoveel mooie dingen dat ik wel wat wou stoppen om het laten vast te leggen op de fotoplaat maar we reden maar verder en verder. Plots reden we dan toch van de weg af en speelden we enkele minuten fietsers. We stopten niet veel verder aan een super mooi plaatsje. We kregen 15 min om de juiste foto te maken en dan gingen we langzaam terug naar het schip gaan. En langzaam werd het wel.

Tot het stadje kon onze jeep nog goed mee. Hij sputterde af en toe weleens en reed van 0 tot 140 in 1 miniseconden in de bocht en als we constant 60 reden, reden we volgens mr jeep slechts 20. Maar eens in de stad kregen we toch wel moeilijkheden : we reden niet vlot meer, we verloren onze 3de plaatst en waren plots voorlaatste, we deden mee aan een hots-en-bots parkoers. en dan… stopte de jeep gewoon aan het groene licht. TufTuf gaf het op. We mochten proberen wat we wouden, niets lukte: herstarten deed hem gewoon zeggen TUUT en dan was het terug gedaan. Na enkele pogingen had Sandra al een ontdekking gedaan : als hij dan toch terug gestart was, mocht je niet aan de gas komen want dan viel hij terug stil. Dus ze zette hem in 1 (de laagste versnelling) en zo bolden we op wandelsnelheid verder. De andere auto’s achter ons leken enthousiast te zijn want die begonnen allemaal te tuten, en nadien begonnen ze ons nog roepend aan te moedigen. De achterste wagen die bestuurd werd door een van de gidsen ging ons dan maar wat duwen. Maar dat lukte ook niet echt, want met zijn strandjeepke kreeg hij onze mr jeep niet echt bollend. Dan maar terug in 1ste en laten bollen aan de rechterkant. We werden voorbijgestoken door brommertjes, fietsen, en ja ook voetgangers. Na zo’n 5 minuten (die eerder 5 u leken) sprong de copiloot van de strandjeep uit zijn jeep en kwam naast ons wandelen : zet jullie daar maar bij de apotheek. Er komt een andere jeep jullie oppikken. Je zult het niet geloven maar tot op de parking van de apotheek zijn we dus niet geraakt. Mr Jeep kreeg een aanvaring met een vluchtheuvel en stond lekker op de heuvel te staan. De strandjeep gaf hem nog mot op zijn achterwerk maar ook dat maakte niet veel uit. “Allez kom tuftuf, nog slecht 2 meters moet je bollen, en dan zijn we van de baan” moedigde mr jeep aan en gaf Sandra de opdracht probeer nog maar eens. Mr jeep kwam terug in beweging en na 2m stopt hij en zij TUUT-BOINK gedaan. “dank u mr jeep”

Enkele minuten later werden we dan opgepikt door een van de andere jeeps en werden we bij de groep ( 100 m verder) afgezet. Iedereen maakte grapjes over ons, maar ik vond toch dat Sandra het hoofd heel koel heeft gehouden. Goed gedaan

Nadien wandelden we terug naar schip en we waren net op tijd binnen. Het All on board was om half vijf en de laatste van de groep werd binnen geschreven om 4.29. De meneer aan de controle was niet echt zo tevreden en Sandra diende het uit te leggen aan hem :

“we zijn een groep van 25 en we komen dus nu allemaal samen aan boord. De ene is wat sneller dan de anderen maar iedereen (buiten die ene zonder kaart) is al op de pier”

“Heb je dat aan de receptie gezegd dat jullie met 25 op privetour waren?”

“euh dat weet ik niet meneer, want ik ben niet de leidster. . die dame met een hoedje op is de leidster vraag het haar eens. dag meneer”

Iedereen had zo’n dorst gekregen dat we de veilige thuiskomst gingen vieren aan de poolbar. We zijn een beetje blijven plakken aan de bar, maar toen het wat frisser werd en de zee wat onstuimiger gingen we allemaal naar de kajuit. Bijna de ganse groep had deze avond een reservatie bij Polo Grill, een van de 4 specialiteitenrestaurants aan boord. We hebben er super lekker gegeten : Sandra nam een Clam showder en een surf-en-turf.
Terwijl Sandra nog wat aan het nagenieten is en een storyke leest, ben ik hier als een brave verslaggever ons relaas aan het uittokkelen.

“Zo is het wel gemakkelijk he Sandra. Mij al het werk laten doen, en er een fotoke bij zetten dat is te veel gevraagd zeker”

Een antwoord moet ik duidelijk niet verwachten want er ligt al wat extra hout op de bed. Ik ga hier dus maar afsluiten en ook dodo doen.

Tot morgen

De vliegende reporter

Sloefie 

Geen opmerkingen: