dinsdag 11 november 2014

Dag 21 – we zien ze dan toch vliegen

Nadat we gisteren bij een tweede poging dan toch onze geplande wandeling konden doen, gingen we vandaag in tweede zit ook proberen om het vogelreservaat te doen. De wandeling langs de Na’Pali kust hebben we wel geschrapt. En als de zon meezat, dan werd het vannamiddag dus nog wat bakken en braden aan de poel.

Het ontbijt mocht dus redelijk licht zijn vandaag, want veel zware arbeid gingen we helemaal niet doen.

De rit naar de noordkaap ging vlot. Na een drie kwartier waren we al ter plaatse. En jipie de poort stond nu wel open. Meer nog Tuut moest zelfs mee naar binnen. En nog een verrassing, omdat we al een kaart van de nationale parken hadden, mochten we zelfs gratis binnen. Jiha. Dat gebeurt ook niet vaak.

Op de parking liepen enkele Nene’s rond. En dan moet je oppassen want die ganzen – eigenlijk Canadese ganzen die hier ooit verdwaald zijn – zijn beschermd in Hawaii. En ze gedragen zich er ook naar.

Langs het pad naar de lichttoren zat was ook een broedplaats van een speciale vogel. Die graaft zijn nest zoals een konijn zijn hol graaft, tot een meter onder de grond. En er zat inderdaad een jong in maar dat kon je natuurlijk niet zien.

De vuurtoren zelf was mooi gerestaureerd en in ’t wit geschilderd, maar we mochten er wel niet op. Ook de lens – een vierdubbele Fresnel-lens – was blijkbaar mooi gerestaureerd.

Wat er wel niet echt veel te zien was ... de vogels. Af en toe kwam er wel een aalscholver of een fregatvogel overvliegen maar het merendeel zat gewoon op zijn gemak langs een van de twee inhammen aan de vuurtoren.

En dus na een tijdje besloten we maar om naar het hotel terug te keren. We hadden het wel gezien hier.

En gelukkig was de zon niet achter de wolken gekropen en zo konden we nog een stuk van de namiddag in het zonnetje liggen.

En ’s avonds werd de valies klaar gemaakt want ... we gingen nog eens met het vliegtuig op reis. Een laatste eilandsprong.