zondag 26 augustus 2018

Dag 1 - Kennismaking met een andere cruiseboot

Hallo beste bloglezers,

Hier is de opgewekte en steeds wakkere Sloefie.  Dit was vandaag wel wat moeilijk.
Het begon vandaag allemaal om 2u … ja ja je leest het goed 2u.
Sandra deed de lichten en spurtte naar het toilet.
Ik vond het wel heel extreem vroeg om op verlof te vertrekken, maar op verlof gaan is steeds een beetje afzien. Dus ik stond ook maar op.
Toen ik echter net mijn boompje had gezegend lag Sandra al terug in bed.
Ik begreep het helemaal niet en kroop snel terug dicht bij haar.

Een uurtje later was het echter weer van dat..
Spurt naar toilet en daarna terug in bed.
Oei oei.. mijn baasje is ziek dacht ik.
En we moeten net op verlof vertrekken.
Welk paardenmiddel moet ik nu weer uit mijn vacht toveren?

Iets voor 6 begon dan het leuke ochtendmuziekje te spelen.
Tijd voor op te staan en ons klaar te maken voor het verlof.
Maar er kwam geen beweging in Sandra.
“Allez baasje, opstaan… tijd voor verlof”
Met veel tegenzin stond ze op en maakte haar klaar.

Taxibroer en baasje stonden al klaar voor de rit.
En gelukkig was de bagage helemaal klaar want mijn ziek baasje was alweer verdwenen.
Net op tijd waren we in Vilvoorde
Daar zagen we wat bekende gezichten en dat stelde me wel gerust.
Baasje zal samen met mij wel verzorgd worden indien nodig.
Ik ging likjes geven aan Denise en Ilse want die ken ik al goed.
Oei.. er keek iemand heel boos .. Dirk het vriendje van Ilse ging mee en die leek me een vieze meneer.
Ik kroop dan maar snel terug op mijn plaatsje.

Eens in de luchthaven checkten we vol automatisch in.
Ik diende zelfs niet mijn hondenpaspoort te tonen.
De mevrouw van de bagage was in een machien gekropen dus dat was wel wat aanpassen.
Naar goede gewoonte gingen we naar de diamanten lounge voor ontbijt.
Ik mocht vleesje gaan halen maar Sandra nam slechts een glaasje water.
Aiaiai hopelijk komt dit wel snel goed.

Vlieger op…de cityjet nam ons mee naar Praag.
Snel onze bagage zoeken en de bus op voor een half uurtje rijden.
We stopten aan een rivier.
We mochten uitstappen maar wat we niet wouden meesleuren mocht op de bus blijven.
Ik heb mijn klak en sweatertje op de bus gelaten want het leek wel heel mooi weer.

Mijnheer de buschauffeur vertelde dat de bus ging blijven staan en dat de bagage veilig stond. Als we terug zouden zijn van de uitstap dienden we gewoond onze kleerkast op wielen te nemen en de de kade op te gaan naar de boot.

Ik als goede snuffelhond begon te zoeken waar de grote boot zich had weg gestoken.
Maar ik vond hem niet..
Toen vertelde mevrouw Ilse dat we geen grote boot hadden maar een rivierboot.
 “Een wat ?”
Een boot waarmee je op de rivier kan varen ..
En de onze was een beetje speciaal want hij werkt met wieltje achteraan heb ik begrepen.
We mochten hem wel nog niet gaan verkennen want het was nog te vroeg.
Dus.. we gingen eerst de stad in.

Die vieze meneer valt eigenlijk wel mee, want hij zorgde ervoor dat ik altijd het beste uitzicht had van heel de groep. Ilse zal hem waarschijnlijk verteld hebben dat ik ook een hele zware taak had op verlof… Zij begeleid de mensen, wijst ze de weg … En ik moet het verslag schrijven. Wij zijn dus als het ware het olijke duo, zij zei dat we compliment-tair waren.

In de Praagse stad hebben we vele verschillende synagogen gezien : een oude, een spaanse, een nieuwe, … ik wist helemaal niet dat er verschillen waren. Nadien zijn we op de ‘grote markt’ gekomen en daar kregen we plots wat honger en dorst. Ook mijn baasje voelde zich al wat beter  - ze was niet om de vijf minuten meer naar het boompje gelopen – en had een beetje honger gekregen.

Ilse vertelde ons dat  Tsjechië gekend was voor zijn bier en dus diende we dat eens te proberen he. Samen met enkele rare gevulden dingen (  n.v.d.r. Empanadas waren het Sloefie)  dronken we van naar onze smaak een slappe pils.

Nadien trokken we verder en mocht Sandra even de groep verlaten.
In Praag is er immers een HRC en ze had haar glaasjes nog niet.
Dus Ilse ging met de groep een beetje verder stappen, terwijl wij onze lange benen gebruikten om snel over en weer te geraken.

We staken een brug over met heeeel veeel sinten en kwamen we terug aan de bus.
We mochten niet meer instappen en enkel snel onze persoonlijke spullen nemen en de kleerkast. 

Ilse vertelde dat we met de Elbe Princess zouden varen, maar die vond ik nergens. Ik zag wel met mijn wolvenogen de Elbe Princess 2 liggen.  Ik begreep er niets van, maar niemand reageerde. Ik was een verstekeling dus ging al zeker niet vragen waarom er een 2 stond op de boot.

Aan boord kregen we een drankje en werden we naar de kamer gebracht.
Een moooie ruime kamer met groente tinten kregen we.
Ik kreeg mijn eigen bed, net naast dat van mijn baasje.
Jipie ik ga dus extra goed slapen.

Na een korte verfrissing en een drankje werd de bootjongens en -meisjes voorgesteld. Daar kregen we ook een hele moeilijk uitleg over de 1 en de 2 en kregen we we te horen dat het plan helemaal veranderd was. Het plan? Je kan toch alleen maar van boven naar beneden of van beneden maar boven varen. Hoe kan het plan dan verandert zijn ? Ik begreep er niets van. Maar deze keer kwam er reactie.

De mevrouw van de boot diende dus meer uitleg te geven : het was veel te droog geweest in Europa en daardoor waren de rivieren aan het uitdrogen. Het was blijkbaar zo erg dat de boot 1 niet tot hier meer geraakte en dat boot 2 hier niet meer weg geraakte . Met als gevolg gingen we met boot 2 tot aan een plaats varen waar er nog net genoeg water was… dienden we daar op een bus te stappen voor de uitstap en zouden we nadien naar boot 1 gaan om verder door te varen. 

PPFF veel te moeilijk voor mijn hondenoren. Ik had deze namiddag net mijn valiesje uitgepakt en nu zou ik het blijkbaar woensdag al terug moeten inpakken… Wat voor nen rare boot is dat nu zeg.

Na de lange uitleg mochten we naar het restaurant gaan voor ons avond menu. Aan boord werd blijkbaar met een vaste 3 gangen menu gewerkt en kreeg je die aan tafel opgediend. Nu weten jullie dat baasje niet zo graag dessert eet, en dus het een 2 gangen menu zou zijn. Ik bleef op de kamer zitten en genoot van de witte zwanen die me kwamen goede dag zeg zeggen. Toen baasje terug kwam, had ze niets mee voor mijn en aan haar smoelenbak te zien had ze precies toch nog een hongertje.. Het eten moet dus niet al te lekker zijn.  Is niet erg hé want morgen is het toch een nieuwe dag.

Terwijl Sandra zich klaar maakt voor een eerste nacht aan boord van een rivierboot, ben ik snel even aan de slag gegaan. Ik wil niet mee maken wat we in Rusland tegenkwamen. Gelukkig weet broer nog veel van toen, want ik zou het niet allemaal meer kunnen vertellen hoor.  Ik heb mijn lesje goed geleerd en ga dus elke dag flink mijn verslagje neerpoten.

Maar nu na meer dan 15.000 mensenstappen, nachtelijk avondturen en het achter de zwanen zitten ben ik wel heel moe.. dus ik hier nu maar stoppen

Tot morgen lezertjes van mij (en van mijn baasje)

Sloefie

Geen opmerkingen: