dinsdag 28 augustus 2018

Dag 2 - Praag city

Hallo lieve vriendjes,

Deze ochtend hadden we een veel rustigere nacht... 
Alleen hadden we iets belangrijks vergeten ... de donkermakers stonden nog open.
Iets na 6en werden we dan ook gewekt door het zonnetje.
Snel even een boompje zoeken en dan kropen we terug in bed om te genieten van het uitzicht.
Zalig gewoon ... en mmmmm al die lekkere beentjes die voorbij zwemmen.

Plots werden we bruut uit dromenland gehaald door die muziek die ons altijd wakker maakt. 
Het was dus tijd om echt op te staan en ons klaar te maken.
Bij mij gaat datveel sneller : likje hier, likje daar en we zijn helemaal klaar.
Sandra nam wat meer tijd, maar we zijn op verlof dus we klagen niet.
Snel naar het ontbijt... een beetje koffie, een beetje brood en een beetje boter en kaas.

Iets na achten diende we ons aan de receptie te melden om op de eerste uitstap te gaan. 
Oei we zijn onze oortjes vergeten... dan maar snel terug naar de cabine en terug.
Ik vroeg waar mijn oortjes waren en Sandra zei aan je hoofd..  ?!?!?

Bus 1 voor Frans- en Nederlandstaligen, Bus 2 voor Engels.
Maar als we dan toch op een bus moeten zitten, waarom krijgen we dan die blauw bakjes met oortjes mee?

En na enkele minuten op de bus zat Sandra te knikken en ik ... tja ... ik zat te schudden.
Wat een rare taaltje is dat nu?  Oké ik ben grote reiziger van de vele continenten maar zo dit begrijp ik niet : Twee woorden Frans, dan plots wat Duits en dan wat Nederlands. Sandra gaf me haar verlengstukken en plots werd alles duidelijk. Dat raar bakje waar we terug voor naar de cabine gingen gaf maar 1 stem weer en die sprak iets wat Nederlands leek.

Ik was heel aandachtig in het begin... maar de stem hypnotiseerde me en ik viel in slaap. Plots werd ik wakker gemaakt ... we waren aan het kasteel : de burcht van Praag.  Dit kasteel behoort bij de grootste kastelen van de wereld en is opgenomen in het Werelderfgoed (n.v.d.r. Unesco). Het is meer dan 1000 jaar oud en momenteel zetelt er de “technische” regering. 

Het is eigenlijk meer dan gewoon een kasteel hoor. Ze hadden immers  meerdere paleizen en grote tuinen met grote bomen. Daar wil ik wel eens pootje tegen opheffen.   We dienden door een Security check. Het binnenplein bekijken kost je niets, maar als je de verschillende attracties wil bezoeken moet je wel centjes geven : de Kathedraal, de kerk, het oude paleis en het gouden straatje. Het laatste is een smal straatje aan de binnenzijde van de vesting. Vroeger woonden hier de kasteelwachten en -bedienden ... nu vele souvenierwinkeltjes.

Iets na 12 waren we terug op de boot.. net op tijd voor een lekker drankje en voor de lunch. Na de lunch kregen we gelukkig een half uurtje omde oogjes toe te doen... Ik droomde van de beestjes en de boompjes die ik vandaag al zag.

Tegen half drie dienden we terug paraat te zijn voor de stadswandeling. We werden met de bus naar de andere kant van Praag gereden en dan wandelden we terug. Nu moet ik zeggen. Ilse als toergids deed het gisteren blijkbaar heel goed want we zagen bijna alles gisteren al. Dikke poot Ilse.

Terug aan boord genoten we op het terras van de aperitief en dan de douche in... zalige straaltjes op mijn kop en dan op het buikje.  Plots werd het water toegezet, ik had blijkbaar veel te lang genoten en nu was het Sandra haar beurt... Pffff.

Na het eten was er nog een folklorische  “technische” avond... Er was gechingenchangel, een dansje en nog wat gechingenchangel... nu dat was allemaal niet zo speciaal hoor.

Plots was het 10 u en was het hoogste tijd voor bed.  Tandjes poetsen.. SLAAAPWEL

SLOEFIE

Noot van de redactie: Sloefie had niet echt door dat hij in Tsjechie was, waar men Tsjechisch speekt en niet Technisch. 

Geen opmerkingen: