Kwart na drie. Radio 2 probeert me wakker te krijgen met een
of ander oudje uit de jaren 70.
Het is eindelijk zover. Na een lange winter – het sneeuwde
zowat to in mei – en een droge zomer – behalve de dagen dat het goot en enkele
van onze achterbuurbomen een finale knak kregen – komt eindelijk september met
zijn ochtendfiles, vallende bladeren en Oracle World. Tijd dus om terug eens de
plas over te steken naar het land van oom Sam en POTUS Barack.
En dit jaar is het in drie schijfjes. Kwestie van elk jaar
toch eens iets anders te doen. Eerst een stukje Canada met een kleine uitschuiver
naar Montana voor Steven. Dan zonnig zuidelijk Californie waar we bij de
beesten en de artiesten op bezoek gaan. En tenslotte een weekje Larrie Ellison
en Oracle voor Sandra en een week Yosemite voor Steven.
Maar om kwart na drie ’s ochtends zijn dat niet de eerste ideeën.
Het is eerder een kwestie van fris gewassen en geschoren en gekleed te raken
zodat de chauffeur niet te vroeg opgestaan is. Radio 2 is daar misschien niet
het meest voor de hand liggende station voor maar de buren hoeven niet mee op
te staan.
Tegen vier uur is de taxi gevuld. Sandra is klaar wakker en
Sloefie is alweer in slaap gevallen. En dus wordt het bollen naar Zaventem.
Voor een keer zijn wij wakker voor onze overburen. De vroegmarkt is pas binnen
een uurtje. Ook op de A12 is het uitgestorven, het is nog te vroeg om van de Carré
terug te keren waarschijnlijk. Als de ring al wat drukker is, dan komt de
verrassing na de afrit van de luchthaven. FILE!!! Wel meer dan duizend wielen.
Nadeel van de vroege vlucht naar Amsterdam is dat je quasi
op het zelfde moment vertrekt als vele charters naar de warmte. En dus is het
aanschuiven over zo’n anderhalve kilometer. En bijna niemand wil in de parking staan.
En dus kan Sandra ook naar haar verse Starbucks koffie fluiten, want de politie
jaagt auto’s met lege koffers weg. Een laatste knuffel en dan wordt het zoeken
naar de dames van KLM en Delta. Rij 7A moeten we zijn. Maar helaas, geen
menselijk contact toegelaten. Wie in economie zit, moet zich behelpen met een
instapcomputer. En die verslikt zich in mijn ticketten. Die zijn namelijk van
Delta maar in werkelijkheid zijn de vluchten door KLM. Bij de ene vindt ie de
vluchten niet, bij de andere de reservering. Maar geen paniek, de weggesaneerde
dames staan nu naast de instapcomputers en uiteindelijk lukt het wel. De bagage
mag nog altijd door mensen afgehandeld worden. Net 20 kilo, dus nog plaats voor
5 pond souvenirs.
Nu alles klaar is, is er tijd voor een eerste voorbereiding
op 3 weken Amerika ... een Starbucks koffie natuurlijk. We hebben nog alle
tijd, dus we kunnen die eerst wat laten afkoelen.
Na een tijdje is de koffie koud en op, het begint dan toch
te kriebelen. Op naar de security. Dat wordt weer een verkleedpartij. Voor
doorgang B staat een ellenlange file mensen aan te schuiven. Gelukkig is die
niet voor mij. A is voor Schengenlanden, B voor de rest van de –charter–
wereld. De politiecontrole is hier ook al weggesaneerd. Enkel een boardingpass
is nodig om door te gaan.
Voor de verandering ben ik van de eerste keer door de
security geraakt. Mijn fotorugzak gaat wel een paar keer heen en weer door het röntgenapparaat.
Teveel metaal op een hoopje.
Nu is het nog een kwartiertje wachten tot het boarden. En er
zijn nogal wat kandidaten om mee te vliegen. Dat wordt een vol busje naar
Amsterdam.
Netjes op tijd mogen de mensen van business class als eerste
door de slurf naar het Fokker. Dan de priorityclub. De mevrouw aan de toegang
controleert streng, even wachten dus alvorens we meeglippen.
De vlucht naar Amsterdam staat in feite langer op de grond
dan dat je effectief vliegt. Een kort dutje en we landen midden tussen de
koeien op Schiphol. Niet dat we ons moeten haasten. De Cityhoppers laden hun
passagiers af midden op de tarmac. Maar er is het een en het ander misgelopen.
Op de parkeerplaats van het vliegtuig staat een verloren roltrap verkeerd
geparkeerd. Even geduld beste mensen. Na vijf minuutjes kunnen we eindelijk
parkeren maar dan ... is er iets fout met de bus. Die is er niet. Verkeerd
besteld? De persoon naast mij begint zenuwachtig te worden want ze heeft maar
een uurtje om over te stappen. Niets aan te doen. Busje komt zo.
Perfect op het verwachte uur staan we dan toch in de
aankomsthal. Ik hoef me niet te haasten want de vlucht naar Calgary begint pas
binnen 4 uur in te schepen. We hebben genoeg tijd om bijv. het Rijksmuseum te
bezoeken of het Holland Casino of het Bolswinkeltje of ... Maar eerst is het
tijd voor het ontbijt. En omdat we toch 3 weken naar Amerika gaan ... neen geen
Starbucks maar een McDonals ontbijt. Een Bacon en Egg McMuffin en croissant en
hete koffie. Oeramerikaans.
Na dit viersterrenontbijt is het tijd om wat winkeltjes af
te lopen. Veel kijkers, weinig kopers. Alhoewel, in de elektronicawinkel staat
iemand toch een grote Apple portable te kopen. Ze bestaan dus toch, de kopers
van taxfree computers.
Ik kruip met nog een koffie en een dik Duits magazine in een
ruime zetel. Om me twee uur mee zoet te houden.
Mister Jaap
Huppeldepup, please proceed immediately to gate 123. You are delaying the
flight.
Elke twee tot drie minuten schalde dit bericht door de
luidsprekers. Iemand was te laat bij de gate. En met een duivels Calvinistisch
genoegen werd er aan toegevoegd: “Your luggage will be removed from the flight”. En naar je bagage kan je ook
fluiten, met andere woorden.
Rond halftwaalf zou de boarding beginnen – ttz de security
check – dus tegen elf uur begin ik aan de “lange” wandeling naar de gate. Daar
heeft men net een vlucht van Delta afgehandeld. Tijd dus om nog wat Duits te
verteren.
Na een tijdje komen er allerlei lichtblauwe dames en heren
aan. Eindelijk. De check-in kan beginnen. Ik sta tussen een groepje Indonesiërs
aan te schuiven voor de paspoortcontrole. Die worden er uitgehaald voor een
bijkomende controle op visa, arbeidsvergunning enzovoort. Ik mag dadelijk door
naar de uitkleedpartij. Alle metaal, computers, enz. moeten open en bloot op de
tafel. Zelfs een zakdoek kan gevaarlijk zijn. Na een scan op lijfgeuren en
andere chemische gevaren, kan ik door. Tussen mijn spullen vind ik een witte
notebook terug. Een overijverige nieuweling had die al apart gelegd. Maar de
eigenaar stond nog aan de andere kant van de scanner, niet echt veilig dus.
Gelukkig staan aan het einde van de tweede wachtkamer de
deuren al open. Boarding zou dadelijk beginnen. Naar gewoonte eerst business
class natuurlijk en mensen met rolstoel of kinderwagen. En dan mocht ook
Priority club aanboord. Ik heb nog altijd een oude Silver kaart van Delta. De
enkele dame aan de doorgang is een beetje overstelpt door de toestroom. En dus
glippen we mee met de rest van de Frequent Flyer. Zo zijn we zeker dat we
genoeg plaats hebben voor onze kleine fotorugzak.
Iedereen geraakt verbazend vlot aan boord. Alleen duurt het
nog even omdat een aantal mensen hun aansluitende vlucht missen en dan moet je wachten
tot het officieel vertrekuur natuurlijk.
De vlucht was er een van dertien in een dozijn. Goed nieuws.
Delta kan eindelijk toch aan KLM melden dat ik een diabetesmaaltijd wens. Dat
is de eerste keer in vijf vluchten. Jipie.
Calgary geeft ons dadelijk een selectie van het lokale weer:
regen, zon, wind. Kies maar.
Na een lange wandeling rond de luchthaven, staan we
eindelijk aan de immigratie. Ze apen hier wel een beetje de Amerikanen na. Maar
de beambten zijn heel wat vriendelijker. En 1,2,3 kan ik op zoek naar de
verhuurwagens.
Alamo heeft een probleempje. Ze hebben mijn wagen niet. Ik
heb een kleine 4x4 besteld. Een IFAR. Een van de andere mensen maakt de
opmerking dat ze die in Calgary al meer dan een jaar niet meer hebben. Dus
wordt het een SFAR. Een Jeep Grand Cherokee. Klinkt tof. Zal ook wel wat meer
verbruiken.
Dan blijft nu de laatste uitdaging: naar het hotel geraken.
En dat gaat niet zo vlot want ongeveer alle wegen rondde luchthaven zijn
opgebroken en de korte weg naar het hotel is gewoon weggegraven. Dat wordt heel
wat kilometers rondrijden en een paar keer stoppen of we nog juist zijn. Mijn
Tommeke begint wat oud te worden blijkbaar.
Nu vroeg gaan slapen. Morgen staat een lange rit naar de VS
op het schema.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten