zaterdag 6 september 2008

Dag 4 - Hot in the City

Halloha,

hier zijn we weer. Inderdaad, net als op dag drie is dit een morning-after verslag. En nee niet wegens de lokale ijsthee. We waren gewoon een beetje moe en hebben tv gekeken (Wie is slimmer dan een vijfdejaars?).

Om te beginnen een bekentenis, we zijn gisteren niet echt vroeg op stap gegaan. De blog schrijven en zo kostte meer tijd dan gepland.

Uiteindelijk zijn we na 9 uur pas op pad gegaan. Het voordeel is dat je dan niet zo lang moet aanschuiven voor ontbijt bij Starbucks ;-).

Het is nog altijd prachtig weer, ongeveer 80 graden 's morgens (das dus 25 Celsius). En dus wandelen we maar naar de trein.

Eerste afspraak is de US Open shop. De oude US Open t-shirts zijn versleten en moeten vervangen worden. Flushing Meadows ligt helemaal de andere kant van Queens. We gaan er heen met trein nummer 7. Eens over de East River loopt de trein bovengronds (nu weten we ook waar die typische beelden uit New York vandaan komen).

Het eerste deel van Queens doet eerder denken aan de Borinage maar dan zonder de terrils. Zowel de fabrieken als de huizen staan er een beetje belabberd bij. Als er al verf op zit, dan zijn het graffiti. Verderop vind je ook kleine houten huizen - iets wat je niet zou verwachten in New York niet waar. Die zijn wel oud maar toch beter onderhouden.

Na een klein uurtje komen we aan bij Flushing Meadows. De wedstrijden beginnen nog niet maar er is toch al veel en schoon volk. En ook hier slaat de security-ijver toe. We mogen niet verder want we hebben allebei een rugzak met twee draagbanden (he dat is een uitvlucht die we nog niet gehoord hebben!)

Na een beetje pallaver, mogen we dan toch door tot de souvenier winkel. Naar de echte winkel kan je niet want daar heb je een ticket voor nodig. De keuze valt een beejte tegen. What did you expect girl, it's Friday before the final! Most of the stuff is sold out.

Twee t-shirts rijker keren we toch terug naar de city. Door Queens. En de gebouwen kunnen nog altijd een likje verf gebruiken ...

Volgende stop op het programma: het World Trade Center. (noem het geen Ground Zero, dat is een vergissing van George W. Bush; GZ is de plaats in Hiroshima waar de eerste atoombom viel)

Het WTC is een grote, grote bouwput in het midden van de stad. Nu iedereeen het er eindelijk over eens is wat er in de plaats moet komen, zijn de bouwvakkers druk in de weer. Om wille van de veiligheid trouwens moeten ze elke keer electronisch badgen telkens ze binnen of buiten gaan.

De site is dan niet zo interessant, het kleine museum naast de brandweerpost is het wel. Met herinneringen aan de bouw, het leven en de vernieling van de torens en de mensen die er in werkten. Om eens stil bij te worden.

Na een snelle hap gaan we voort naar het jong broertje van het WTC, het WFC - World Financial Center en de Wintergarden. Na een beetje rusten, besluiten we langs de oever van de Hudson verder te gaan tot aan de pier van de Staten Island ferry.

Onderweg komen we nog enkele monumenten tegen - het US Navy monument voor WO II en het Merchant Navy monument voor WO II. En een houten pier die zo uit Disneyland ontsnapt lijkt. En ook ons eerste Nationaal Park! Ik hoor de vraagtekens al. Inderdaad, er zijn meer nationale parken in New York City dan in de rest van de staat. Het zijn wel allemaal historische gebouwen of monumenten, zoals het fort op Battery Point waar je je ticketten naar Ellis Eiland en het Vrijheidsbeeld moet kopen. In het klein winkeltje kopen we de ontbrekende jaargangen van de National Park stamps.

En dan gaat het verder naar de Ferry. Een luchtig modern gebouw waar een massa mensen staat de wachten op een boot. Het voordeel van de Ferry is dat je gratis een mooi zicht op het vrijheidsbeeld en de skyline van Manhattan, Brooklyn en New Jersey krijgt. De overtocht duurt ongeveer een half uurtje.

We laten ons plan varen om tot valavond in Staten Island te blijven. Na een korte wandeling nemen we de volgende ferry terug. En met de metro gaan we terug naar Times Square. We slagen er wel in om een wagon te kiezen waar de airco stuk is. En ondergronds is het nog warmer dan bovengronds hoor.

Na veel gezweet, geschud en gewacht komen we dan toch aan bij Times Square. Vanavond proberen we de plaatselijke Hard Rock Cafe uit - nog een van onze gewoontes op reis. Niet slecht, de ijsthee smaakt hier alweer anders.

Alleen zit steven met een probleempje, teveel suiker. Dat wordt dus wandelen! Van Times Square gaan we via Broadway en 6th Avenue terug naar het hotel. De laatste fototjes van de dag, nemen we van de mooi verlichte Empire State Building.

En dan zijn we klaar voor een avondje zappen op TV. Overal praat men over de verkiezingen of de tropische storm Hannah. Interessant - nee.

Morgen (straks dus) halen we de auto op bij Alamo en beginnen we te rollen.